Novobanské MTB cyklotrasy

Novobanské MTB cyklotrasy vznikli spoluprácou
OZ Bike Team Nová Baňa s mestom Nová Baňa
a s miestnymi cyklonadšencami,
ktorým touto cestou ďakujeme.

Bajkom okolo Novej Bane

Najdlhší okruh našich novobanských MTB cyklotrás je vyznačený červenou farbou a je obojsmerne zjazdný. Na 40km trase cyklista nastúpa takmer 1300 výškových metrov, takže sa jedná o okruh strednej až ťažkej náročnosti na kondíciu aj techniku v zjazdoch. Pre menej skúsených cyklistov to bude výzva s veľkým “V”. Trénovaní cyklisti okruh zvládnu hravo do 4 hodín aj s prestávkami.
     Okruh je síce obojsmerný, ale odporúčaný smer sme zvolili: Záhrb - Bukovina - Drozdovo - Hubačov - Kajlovka - Kostivrch - Šarvíz - Kohútovo.
     Ak sa na tento okruh vyberiete z centra odporúčaným smerom, tak je dobré si do cyklobatohu zobrať aj občerstvenie, nakoľko možnosť občerstviť sa v nejakom reštauračnom zariadení bude iba v lokalite Drozdovo, kde sú cyklisti srdečne vítaní.
     Trasa teda začína razantným stúpaním popri novobanskom cintoríne  na mestskú časť Záhrb, kde sa  prechádza okolo novobanskej Kalvárie s Kostolom sv. Kríža. Kopec nech vás neprekvapí, lebo nebude posledný. Po zhruba 2km cyklotrasa schádza doprava na lesnú cestu. Obídete závoru a môžete začať stúpať aj po lesnej ceste. Po chvíli sa stúpanie zmierni a môžete si trochu oddýchnuť a nabrať sily na ďaľšie naše kopce. Po 2km v lese sa nám odkryje nádherný výhľad na meandre Hrona, Tekovskú Breznicu, Orovnicu a hrebeň Štiavnických vrchov. Po pokochaní, sa môžete pustiť do nastúpania ďaľších výškových metrov. Stúpania na Bukovinskú pasienku a na Bukovinu budú pred Bukovinou posledné. Pri cykloturistickom smerovníku na Bukovine zahnete do ľava, potom hneď do prava a stúpanie na Loksovu lúku vás utvrdí v tom, že ste správne na červenom okruhu okolo Novej Bane. Z loksovej idete do prava DOLE KOPCOM na Drozdovo. V tranze zo zjazdu nezabudnite na to, že na chate Drozdovo, sa dá občerstviť a posilniť, ak ste si už zásoby z cyklobatohu vyčerpali. Z Drozdova sa potom ide krátky úsek po asfaltovej ceste, takmer po vrstevnici.
Na Štambrku pri turistickom hríbiku sa znova schádza na lesnú cestu s miernym stúpaním. Po pár kilometroch sa dostanete do prírodnej rezervácie Bujakov vrch, ktorá je známa jedným z najsevernejších výskytov Ponikleca veľkokvetého v stredoslovenskom regióne. Na tomto mieste sa dá z nášho červeného okruhu zísť po modrej značenej cyklotrase na mestskú časť Štále, do rekreačnej oblasti Tajch.
     Tí, ktorí sa rozhodnú pokračovať ďalej po červenej cyklotrase, budú pod vrchom Vojšín, na novovybudovanom odpočívadle odmenení krásnymi výhľadmi na široké okolie.
Za priazniveho počasia odtiaľ vidieť: Zobor, Gýmeš, Hrušov, Vtáčnik, Sitno aj Inovec. Po zjazde do obce Malá Lehota, pôjdete okolo DH, FR lyžiarskeho strediska Hubačov, kde sa dá počas nedeľňajších pojazdov občerstviť v ich malom bufete. Zo zvyšných síl vám zase niečo uberie výšľap na Jazerec. Po prekonaní hrebeňa sa dostanete na zvážnicu, ktorá vás dovedie na Kajlovku, kde sa potom môžete rozhodnúť, či ísť ďalej po cyklotrase alebo sa pustiť po asfaltovej ceste do Novej Bane. Cyklotrasa potom pkračuje do mestskej časti Kostivrch, kde vás čakajú takisto pekné výhľady na okolité hory. Z Kostivrchu počas zjazdu dolinou Suchého potoka, treba dať pozor na možnú premávku oproti idúcich cyklonadšencov. Na nasledujúcej križovatke sa dá návrat do mesta urýchliť znova po modrej cyklotrase, okolo Johanskej studničky. Červený okruh ale namiesto zjazdu pokračuje samozrejme výjazdom, ale iba miernym, na Zadný Šarvíz. Odtiaľ potom do prava na Predný Šarvíz a nasleduje ZJAZD po lesnej ceste do pútnického miesta Kohútovo, kde sa môžete poďakovať za pekný výlet a zagratulovať si za predvedený výkon.

Bajkom okolo Hrošovho vrchu

Náš stredný okruh je takisto značený obojsmerne, ale odporúčaný smer sme zvolili:
Johanská studnička - Kostivrch - Tajch - Feriancov rígeľ - Bujakov vrch - Sedlová cesta - Laznícka cesta.
Okruh je podstatne kratší ako červený, ale čo sa týka priemerného stúpania, tak za ním rozhodne nezaostáva,
takže tiež ho hodnotíme ako stredne až ťažko náročný na kondíciu a techniku.
     Takže začíname pri “Hoťape”, smerom na Štúrovu ulicu. Pred Baníckým námestím zahneme do prava, kde nás čaká príjemné stúpanie na Kamenársku ulicu. Po chvíli prechádzame okolo baníckeho vozíka - hunt, ktorý pripomína banícku históriu Novej Bane. Hneď povyše neho sa nachádza Banícka kaplnka, postavená v roku 1822, na počesť sv. Anny. Po zhruba troch kilometroch schádzame z asfaltovej cesty na lesnú cestu a pokračujeme  Matiašovou cestou ku Johanskej studničke, kde sa môžeme občerstviť čistou pramenitou vodou a trochu si odpočinúť. Pokračujeme ďalej po modrej dolinou Suchého potoka, smerom na Kostivrch. Nakoľko je tento úsek spoločný s najdlhším okruhom, tak treba dať pozor na oproti idúcich cyklistov. Ak vás niekto pozdraví, tak to nemusí byť preto, že vás pozná, ale preto, že cyklisti sa zdravia.
     Na Kostivrchu nás čakajú výhľady na okolité kopce a aj rozhodnutie, či ísť dalej po modrej, alebo vyskúšať pokoriť červenú cyklotrasu.
Ak sa rozhodneme pre modrú, tak pri cyklosmerovníku zatáčame do ľava, kde nás čaká takmer celoročne blatistý úsek, po ktorom bude nasledovať technicky náročný zjazd ku DSS Hrabiny. Odtiaľ je to už len kúsok do rekreačnej oblasti Tajch, kde si môžeme odpočinúť, prípadne sa občerstviť pred zvyšným, náročným výšľapom ku prírodnej rezervácii Bujakov vrch, cez Feriancov rígeľ, Pelúchovu a Kolibskú cestu. Na Feriancovom rígli sa nachádza aj vzácny sekvojovec, ktorý má, žiaľ, po zásahu bleskom odlomený vrchol koruny. Z Bujakovho vrchu pokračujeme po značenej cyklotrase spoločne s červeným okruhom ku sedlu Kuchyňa, kde potom zatáčame do ľava ku bývalému lyžiarskemu stredisku Vojšín. Tí čo sa chcú pokochať výhľadmi zo Sedlovej skaly, tak tu môžu zísť na turisickú značku a potom sa po nej vrátiť. Táto vyhliadková lokalita patrí medzi najvyššie v okolí mesta, poskytuje pekný pohľad na panorámu Kremnických ale aj Štiavnických vrchov aj s ich najvyšším vrchom Sitno. Po návrate na cyklotrasu nasleduje technicky náročný zjazd, ktorý je spoločný aj so zeleným okruhom.
Po zjazde a možno aj po pár kalužiach blata sa dostaneme na Laznícku cestu, potom do prava Kútovskou cestou sa dostaneme na Hrádzu a zjazdujeme po asfalte popri Farskom kostole narodenia Panny Márie na Námestie slobody, kde si už môžeme dopriať zaslúžene občerstvenie, v ktorejkoľvek reštaurácii.

Bajkom ponad vodopád

Najkratší z našich troch cyklookruhov je dlhý do 20km, ale zážitok z prostredia, ktorým prechádza, sa vyrovná aj s najdhším okruhom.
Značený a aj zjazdný je samozrejme obojsmerne, ale odporúčaný smer sme zvolili: Záhrb - Hájenka - Stará Huta - Chotár - Sedlová cesta - Viničná cesta - Borina. Hodnotíme ho ako stredne náročný na kondíciu, ale bez problémov ho zdolajú aj netrénovaní cyklisti, ktorých nejaký kopček neodradí.
    Od štartu pri nákupnom stredisku ideme spoločne s červeným okruhom až po prvý cykloturistický smerovník na Záhrb, kde schádzame z asfaltovej cesty a odbáčame do prava na Starú Hutu. Táto lesná cesta ide takmer po vrstevnici a po chvíle točenia pedálmi sa dostávame na Hájenku, kde po pravej ruke počujeme žblnkotať Starohutský potok. Jeho dolinou stúpame popod Vráblikovu skalu po lesnej ceste až do Starej Huty, kde nás čaká zjazd až ku hlavnej ceste. Po chvíli šliapania po asfalte sa dostávame k náučnému chodníku Vojšín, s odbočkou na Starohutský vodopád, národná prírodná pamiatka. Kúsok treba k vodopádu potlačiť, nakoľko je to turistický chodník, ale za ten pohľad to naozaj stojí. Vrátime sa naspäť ku hlavnej ceste a pokračujem do prava na náš zelený cyklookruh. Tesne nad Starou Hutou schádzame z asfaltu, míňame rampu a stúpame nad Starohutský vodopád, kde sme sa pred chvíľou zastavili. Cesta ponad vodopád pokračuje príjemným stúpaním dolinou Skleného potoka až na Chotár.
Tu sa náš zelený okruh stretáva s modrým a ak chceme, tak sa môžme napojiť aj na červený okruh, ak prejdeme 300m po modrej cykloznačke.
Ak nie, tak zelený okruh pokračuje spoločne s modrým, technicky náročným zjazdom dole Sedlovou cestou, kde ale pod Viničným vrchom odbáčame do prava na vrstevnicu, prechádzajucu krásnym horským prostredím. Po chvíle sa dostávame k civilizácii na Viničnej ceste a nasleduje zjazd po asfalte dole Borinou a po chvíle míňame Farský kostol narodenia Panny Márie a smerujeme na Námestie slobody.

Informácie

Momentálne sa tu nenachádza žiadna aktuálna informácia.